Actualiteiten


Appen als bestuurder in zelfrijdende Tesla

Een auto die zelf stuurt en remt, zogenaamde zelfrijdende auto’s. De tijd dat zo’n auto alleen in de film voorkomt lijkt voorbij, nu steeds meer mensen een zelfrijdende Tesla aanschaffen. Zo heeft ook de betrokkene in een uitspraak van 22 november 2018 van de Rechtbank Midden-Nederland (zaaknummer: ECLI:NL:RBMNE:2018:5708) een zelfrijdende Tesla.

De man kreeg een boete voor het gebruiken van zijn mobiele telefoon tijdens het besturen van een auto. Hij was het niet eens met de boete, niet omdat hij ontkent de telefoon vast te hebben gehouden, maar omdat hij vindt dat niet hij, maar de software als bestuurder van de auto dient te worden aangemerkt. De man zat weliswaar achter het stuur, maar de auto waarin hij zat was een Tesla X, dat door middel van software zelfstandig rijdt. Hij voerde aan dat het gebruik van een mobiele telefoon in een zelfrijdende auto geen afbreuk doet aan de verkeersveiligheid, want dan is er geen sprake meer van simultane handelingen. Volgens de betrokkene was de wetgeving op dat gebied niet up to date en diende de wetgever haar regelgeving aan de tijdsgeest en technologische ontwikkelingen aan te passen.

De rechtbank gaf de man echter geen gelijk. In de Wegenverkeerswet is bepaald dat de bestuurder van een motorrijtuig degene is die het motorrijtuig bestuurt of degene die wordt geacht het motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen. In dit geval was het de man die bepaalde waar de auto heen ging en hoe de auto moest handelen in noodsituaties. Dat maakte hem de bestuurder, aldus de rechtbank. De rechtbank woog ook mee dat op de website van Tesla Nederland staat vermeld “Bij gebruik van Autopilot moet de bestuurder altijd zelf opletten en actief blijven en gereed zijn elk moment in te grijpen.” Het feit dat de man in zijn Tesla ook regelmatig het stuur moet vastpakken aangezien de auto anders een signaal geeft en na drie signalen het Autopilot-systeem zichzelf uitschakelt, maakte dat de rechtbank ervan was overtuigd dat degene die achter het stuur zit, wettelijk gezien als bestuurder wordt aangemerkt.
Appen achter het stuur is dus verboden, ook in een zelfrijdende Tesla.

Voor vragen over deze uitspraak kunt u uiteraard contact opnemen met Wilschut Advocaten. 

Mr. D. (Danny) Vong

Deel dit bericht op Facebook