Actualiteiten


Geen garantie = toch garantie

Bij het kopen van een auto wil de consument graag dat het product voldoet aan de verwachtingen die men van de auto heeft. Deze verwachtingen kunnen worden gewekt door de verkoper, de advertentie of de poetsbeurt die de auto heeft gehad voordat deze in de showroom wordt geplaatst.
Bij een nieuwe auto zit er standaard een aantal jaren fabrieksgarantie op een auto, mits voldaan is aan een aantal voorwaarden zoals regelmatig onderhoud, dealerreparaties et cetera. Maar wat is de situatie als u een tweedehands auto koopt zonder garantie die na verloop van tijd mankementen vertoont.

Dit overkwam de koper van een 10 jaar oude auto. De auto werd gekocht voor een bedrag van € 3.900,00 zonder garantie. De auto werd door het autobedrijf aangeprezen als een ‘zeer nette en technisch goede auto ’. De koper zag af van het ‘bijkopen’ van garantie.

Na twee weken vertoonde de auto mankementen. Bij onderzoek bleek dat de versnellingsbak defect was en reparatie € 1.200,00 zou kosten. De koper sprak de verkoper aan op het gebrek en verzocht om gratis reparatie. Dit werd echter geweigerd door de verkoper omdat er geen garantie op de auto was gegeven. Wel was de verkoper bereid de helft van de reparatiekosten voor zijn rekening te nemen. Dit betekende dus dat de koper in dat geval € 600,00 diende te betalen voor de reparatie. De koper weigerde dit, ontbond de overeenkomst en legde de zaak voor aan de kantonrechter.

De kantonrechter oordeelde dat, nu er sprake was van een consumentenkoop, er van kan worden uitgegaan dat het gebrek reeds aanwezig was op het moment van de verkoop omdat de auto binnen 6 maanden na aankoop gebreken vertoonde. In juridische termen heeft dan te gelden dat ‘de verkochte zaak niet beantwoord aan de overeenkomst’ = een technisch goede auto. In dat geval heeft de consument recht op gratis reparatie van de auto. Indien de verkoper hiertoe in de gelegenheid is gesteld maar daartoe binnen redelijke termijn niet overgaat, is de koper bevoegd om de overeenkomst te ontbinden. De kantonrechter heeft de ontbinding van de overeenkomst bevestigd. De koper moet de auto teruggeven en de verkoper dient de verkoopprijs en bijkomende schade aan de koper te vergoeden.

Voor nadere informatie over consumentenzaken kunt u geheel vrijblijvend contact opnemen met ons kantoor. Veel informatie over dit onderwerp is ook te vinden op de website van onder andere de consumentenbond (www.consumentenbond.nl)

Mr. J.F.H.M. (Hans) van der Velden
 

Deel dit bericht op Facebook