Actualiteiten


Social media in het verkeer

Op dit moment wordt veel aandacht besteed aan social media in het verkeer. Dat het daadwerkelijk mis kan gaan wanneer social media wordt gebruikt tijdens het besturen van een voertuig, blijkt uit onderstaande uitspraak van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant.

 

Voorafgaand aan het ongeval was de bestuurder van een trekker met oplegger bezig met whatsappen met zijn vriendin. Vervolgens is de bestuurder met de rechterzijde van de trekker met oplegger voor ongeveer twee derde van de voertuigbreedte op de vluchtstrook gekomen. Daar was op dat moment het slachtoffer bezig met het uitvoeren van wegwerkzaamheden. Deze had zijn bedrijfsauto op de vluchtstrook tot stilstand gebracht en de alarmverlichting ontstoken. Het slachtoffer was ten tijde van het ongeval op de vluchtstrook aan de achterzijde van zijn auto aan het werk. De trekker was vervolgens tegen het slachtoffer aangereden, die als gevolg van de botsing dusdanig letsel had opgelopen dat hij ter plaatse is overleden. Vervolgens was de trekker tegen de linker achterzijde van de bedrijfsauto gebotst.
De bestuurder van de trekker had aangegeven dat hij in de vijf minuten voorafgaand aan het ongeval slechts vier berichten via WhatsApp had verstuurd van telkens één of enkele woorden. De rechtbank had daartoe overwogen dat uit het onderzoek weliswaar naar voren was gekomen dat hij in die vijf minuten ‘slechts’ vier berichten via WhatsApp had verzonden, maar dat hij in die periode ook meerdere berichten van zijn vriendin ontvangen en gelezen had.

Zijn handelen merkte de rechtbank dan ook aan als buitengewoon onvoorzichtig gedrag waardoor een ernstig gevaar in het leven werd geroepen. De bestuurder had zelfs niet in de gaten gehad dat hij met zijn trekker gedeeltelijk op de vluchtstrook was gaan rijden, dit terwijl hij een vrachtwagencombinatie met een gevaarlijke lading bestuurde.

De rechtbank was van oordeel dat van een beroepschauffeur, rijdend in een trekker met oplegger met een deels gevaarlijke lading op de voor hem hoogst haalbare snelheid van 85 km/u op een weg waar voor het overige verkeer een maximum snelheid van 130 kilometer per uur geldt, juist extra voorzichtigheid en alertheid in het verkeer mag worden verwacht. Door zijn aandacht niet voortdurend bij het verkeer op de weg te houden en derhalve het slachtoffer en diens bedrijfsauto niet tijdig op te merken en niet tijdig te remmen had hij in hoge mate onvoorzichtig, onachtzaam, onnadenkend en ondeskundig gehandeld. Hierdoor is het aan zijn schuld te wijten dat het verkeersongeval zich had voorgedaan.

Uit deze uitspraak blijkt dat de rechtbank bij een strafzaak zwaar tilt aan het gebruik van social media tijdens het besturen van een voertuig, ook als dit ‘slechts’ bestaat uit het whatsappen van één of enkele woorden.
mr. D. (Danny) Vong
 

Deel dit bericht op Facebook